Tertius, quartus and sextus

Voor deze installatie laat Meryem Bayram zich inspireren door geometrische principes uit de architectuur en traditionele manieren om land te meten. Ze is in het bijzonder geïnteresseerd in het ‘druïdenkoord’ uit het oude Babylonië; een eenvoudig werktuig bestaande uit een vlasvezel- touw met twaalf knopen en dertien regelmatige intervallen van gelijke lengte. De kennis over het gebruik van dit werktuig verspreidt zich door verschillende culturen en eeuwen en wordt onder andere toegepast bij de bouw van middeleeuwse kathedralen.

 

Bayram speelt met correlaties tussen geluids- tonen en geometrie, wiskundige verhoudingen en licht. De kunstenaar plaatst een reeks houten cirkels in een verborgen gang, die in het verleden was voorbehouden aan de monniken van het voor- malige klooster. Door het plaatsen van de abstracte objecten visualiseert de kunstenaar de maten van de gang en daagt het perspectief van ruimte en het verstrijken van tijd uit. In het daglicht ervaren we de puurheid van de houten cirkels, ondersteund door een subtiele lichtinstallatie. In de schemering activeert de lichtinstallatie de geometrische vormen op het ritme van de tertius, quartus en sextus; geluidstonen die door oude steenhouwers werden gebruikt als meetinstrument.

 

Installatie met 12 berkenhouten circkels

Met dank aan Zuidervaart voor het maken van de cirkels, Erki De Vries voor het advies en installeren van de lichten.

De installatie kwam tot stand met de steun van Kunsthal Extra City en Platform 0090.

 



Met 'Periphery' schrijft Kunsthal Extra City zes creatieopdrachten uit voor haar nieuwe locatie in het voormalig Dominicanenklooster. Kunstenaars Geert Goiris, Imge Özbilge, Maëlle Dufour, Mekhitar Garabedian, Meryem Bayram en kunstenaarsduo CMMC gaan de dialoog aan met de beladen architecturale ruimte en installeren een semipermanent werk in de periferie van de kerk en kapel. Ze verschalken zich in de zijbeuken, vergeten achterkamers en verscholen tussenruimtes, waar hun werk in alle beslotenheid tot bloei kan komen.

 

De geselecteerde kunstenaars houden er uiteenlopende praktijken op na, van performance tot fotografie, installatiekunst tot animatiefilm. In samenwerking met hen zetten we een eerste stap om onze nieuwe locatie te bevragen, activeren en onderzoeken. De uiteindelijke werken zijn te zien vanaf de heropening van Kunsthal Extra City in voorjaar 2021 - datum wordt nog bekend gemaakt. Videograaf Bas Blaasse volgt voor HART magazine de kunstenaars tijdens hun werkproces.