onon

Hoe kunnen we vrijheid vinden als we worden onderworpen aan "blinde" machinerie? Hoe kunnen we voorkomen dat we ondergeschikt worden aan deze systemen? Hoe kunnen we gebieden van het onbekende behouden waarin we niet gedefinieerd worden door externe factoren?

 

"ONON" bouwt een allegorie van onze tijd: een half menselijk, half mechanisch systeem dat de mogelijkheid biedt om te overwegen wat het betekent om een "gestructureerde mens" te zijn.

"ONON" verkent op speelse wijze de fijne lijn tussen de stabiliteit van bestaande structuren en de tegelijkertijd fragiele en sterke menselijke binnenkant ervan. Materiële en digitale systemen bepalen steeds meer de wereld van vandaag. Om niet ondergeschikt te worden aan deze systemen, moeten we er direct mee te maken krijgen.

"ONON" wil de (inter)afhankelijkheid tussen het menselijk lichaam en anonieme systemen beter begrijpen.

 

Clément Layes is de afgelopen jaren bezig geweest met ritme als fundamenteel element in zowel het theater als in het 'echte leven'. In de groepsvoorstelling "The Eternal Return" (2017) werd ritme opgevat als een fenomeen dat liminale ruimtes blootlegt, als een product van onze dagelijkse handelingen. In "The Emergency Artist" (2018) diende het ritme als een pauze, een element van syncopatie dat de temporele structuren van ons bestaan onderbreekt, in staat om ze op te schorten en in vraag te stellen. In "ONON" staan duur en continuïteit centraal in het werk, dat een verkenning wordt van de "longue durée" van deze systemen en de ritmische relatie tussen persistente systemen en onze dagelijkse handelingen.

 

choreografie Clément Layes performers Asaf Aharonson, Nir Vidan, Cécile Bally, Mariana Vieira stage Jonas Maria Droste, Clément Layes Licht Ruth Waldeyer geluid Steve Heather kostuums Malena Modéer video Christopher Hewitt dramaturgie Jonas Rutgeerts internationale communicatie Inge Koks pers en productie björn & björn

 

productie Public in Private / Clément Layes coproductie Platform 0090, C-Takt met de steun van Departement Cultuur van de Vlaamse Gemeenschap, Berlijnse Senaat departement voor Cultuur en Europa, NATIONALE PERFORMANCE NETZ, coproductie dans Federale Overheid for Cultuur en Media met de steun van SOPHIENSÆLE, Kunstencentrum BUDA (Kortrijk), Stuk (Leuven), wpZimmer (Antwerp) and Flutgraben