residentie @ Mimar Sinan Universiteit: 26 maart - 15 april 2017
Clement Layes is door Mimarsinan Universiteit (Istanbul, Turkije) uitgenodigd om een workshop te organiseren rond zijn voorstelling The Eternal Return.
Elke dag hetzelfde? Is het leven slechts een ‘eeuwige terugkeer’? Routines bepalen ons dagelijks leven en wekken de illusie van eentonigheid. In ‘The Eternal Return’ zet Clément Layes de tijd even stil, saboteert hij de lineariteit ervan en laat hij een veelheid aan acties tegelijkertijd plaatsvinden. In een besloten ruimte brengt de Berlijnse choreograaf tot vijftien performers samen in korte reeksen van acties, geobserveerd en ontleend aan het dagelijks leven, die zich herhalen naarmate het aantal performers op het podium toeneemt. Een enkele bewegingssequentie groeit uit tot een complex web van mechanismen. Geleidelijk aan ontstaan er relaties tussen de mens en zijn handelingen, om vervolgens weer te verdwijnen en plaats te maken voor nieuwe configuraties van ruimte en tijd. Er ontstaat een speels en toch ernstig caleidoscoop, dat bij elke herhaling iets nieuws blootlegt en de magie vrijmaakt in wat op het eerste gezicht alledaags lijkt
Geïnspireerd door Zbigniew Rybczynski's korte film “Tango” uit 1981, vertaalt Layes het samenspel tussen herhaling en accumulatie van personages naar dans. In zijn collage reflecteert de Poolse filmmaker op het dagelijks leven in zijn geboortestad in Polen tijdens het socialistische tijdperk. Layes kijkt daarentegen naar de toekomst van de westerse wereld met “The Eternal Return”, waarin hij parallelle werelden stapelt tot een veelzijdig beeld van onze samenleving; een samenleving waarin we maar al te vaak onze omgeving uit het oog verliezen en waarin routines ons zicht op de wereld vertroebelen. Daardoor onthult hij nuances die ons met een nieuwe blik naar het vertrouwde laten kijken en ons een kijkje laten nemen in het leven van anderen.
“The Eternal Return” is het eerste choreografische werk van een nieuwe reeks, waarin Layes zich bezighoudt met de manifestatie en mechanica van ritme. Wanneer nemen we iets waar en wat is de katalysator daarvoor?
Studenten workshop The Eternal Return – Clément Layes - 2017 – Mimar Sinan University
Grade 4: Ezgi Çanaklı - Esin Çamsun - Gamze Buğdaycı - Sevgi Umut - Ozan Akgün - Dilan Yoğun - Deniz Ertaş - Ece Korucuoğlu (F) Grade 3: Begüm Aktaş - Uğurcan Arıkan - Selçuk Atalay - Hür Diren Bankoğlu - Mizgin Bozkaya - Merve Eren - Gülnara Golovina - Asude
Işık Gür - Seray İçmez - İlayda İpekçi - Burcu Sütçü - Burcu Uçatenik - Ekin Tunçeli - Rüçhan Eylül Ercan - Mustafa Karadağ
choreografie Clément Layes uitvoering Asaf Aharonson, Daniel AlmgrenRecén, Cécile Bally, Rafal Dziemidok, Ulrike Gabe, Steven Koglin, Calissa Layes, Felix Marchand, Lee Méir, Ixchel Mendoza Hernández, Larisa Navojec, Liselotte Singer, Bahar Temiz, André Uerba, Nir Vidan, Albrecht Walter dramaturgie Jonas Rutgeerts artistieke samenwerking Jasna L. Vinovrski geluid Steve Heather podium Jonas Maria Droste, Chris Gylee, Clément Layes licht Ruth Waldeyer kostuums Malena Modeer public relations/productie björn & björn
productie Public in Private/Clément Layes coproductie Platform 0090, Manège - Scène Nationale de Reims gefinancierd door het Fonds Culturel de la Capitale, het Departement Cultuur en Europa van de Senaat, het Fonds Transfabrik - Duits-Frans fonds voor podiumkunsten ondersteund door STUK Leuven, Fabrik Potsdam, SOPHIENSÆLE. Met dank aan Flutgraben e.V.
