mala kline

 

Mala Kline is danseres, choreografe en schrijfster. Ze behaalde een bachelor in vergelijkende literatuur, een master in theater en een doctoraat in filosofie. Al haar artistiek en theoretisch werk is ingebed in de praktijk van het dromen en in het onderzoek naar hoe beelden mensen en de wereld in beweging brengen. In haar nieuwste choreografisch auteurswerk, zoals Eden, Scores for Dreaming, Dream Hostel, Genesis, Genesis Remix, Bodhi, Songlines, maakt ze gebruik van Saphire™ droom- en beeldspraak-technieken om het individuele en gemeenschappelijke dromen te vergemakkelijken met als doel zo aparte werelden te scheppen die geweven worden met en opgewekt worden door de taal van het dromen. Haar werk is een constante uitvoering van aanwezigheid, een voortdurende terugkeer in een creatieve ruimte waar het dromen en het hier en nu, naast elkaar geplaatst, elkaar steeds doordringen en informeren. Ze toont haar werk tijdens internationale tournees en werd onder andere met de Golden Bird Award, verschillende Triton Awards en Ksenija Hribar Award voor choreografie beloond.

 

Mala is een gecertificeerde beoefenaarster van Saphire™ dat ze bij het begeleiden van kunstenaars, het bijstaan van kunstprojecten en -onderzoekingen gebruikt, en dat ze internationaal onderwijst, en wel in diverse educatieve, onderzoeks- en productieomgevingen. Momenteel werkt ze aan haar post-doctoraal onderzoek naar alternatieve concepten en mogelijke gebruikswijzen van tijd aan de Faculteit Letteren en Wijsbegeerte en binnen het S:PAM-onderzoekscentrum in Gent. Haar doctoraat verschijnt in 2017 in boekvorm onder de titel The Inoperative Theatres: Contemporary Performing Arts Between Ethics and Politics. Tegelijkertijd werkt ze aan haar nieuwe driedelige project Song, dit verloopt in samenwerking met 0090.

 

‘Mala Klines performances gaan uit van theoretische premissen en onderzoek in de diepte naar het onderwerp performance zelf. Ze is filosofisch onderlegd en een intelligente kunstenares die over de uitzonderlijke podiumvaardigheid beschikt om vernuftige beelden en ruimten te open te stellen. Bij het verwerken van archetypische thema’s en effecten heeft ze een unieke benadering van enscenering ontwikkeld, die in haar complexiteit in staat is om een breed scala van verbazende transformaties op de dunne scheidingslijn tussen chaos en emotioneel precieze structuur.’ (Ksenija Hribar Award)

 

© Matija Lukić

www.malakline.com