Meryem Bayram (°1981, Antwerpen) is beeldend kunstenaar, curator en scenograaf. De zoektocht naar de raakvlakken tussen mens en omgeving, tussen abstractie en figuratie vormt de rode draad in haar werk. Met uiteenlopende materialen als hout, karton en elastieken componeert ze constructies die enerzijds de vluchtlijnen van de omgeving in kaart brengen. Anderzijds lijken ze een parallel netwerk van immateriele krachten bloot te leggen. Het zijn spanningsvelden tussen het sociale en het politieke, hulplijnen en hindernissen, mindmaps waarin werkelijkheid en verbeelding fysiek in elkaars verlengde worden geplaatst.
 
Meryem Bayram studeerde beeldhouwkunst aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen, en Grafische vormgeving aan Stedelijk Instituut voor Sierkunsten en Ambachten, Antwerpen in 1997-2000. Aan het POPOK in Antwerpen verdiepte ze zich in scenografie (2006-2007). In 2000 richtte ze samen met Mesut Arlan theater Onderhetvel op, waar ze verschillende scenografieën ontwierp voor producties als Giglamesh 2002, De kamer en de Man 2004 en 2012 (Istanbul), en Plot 2008. Als scenografe werkte ze eveneens met dansgezelschappen als Cie13 2012 en Taldans 2012. Recentelijk werkte ze ook een scenografie uit voor de kindervoorstelling Ik zie, ’ ik zie wat jij niet ziet’  van Theater  Luxemburg (2013, Antwerpen). Ook een tentoonstellingsscenografie voor de expo ‘50 jaar Spoorzoekers’ het MAS gaf ze dit jaar vorm.
 
Als beeldend kunstenaar nam Bayram deel aan expo's in het NICC (Antwerpen, 2007 Blaak 10 gallery (Rotterdam, 2005), Vooruit (Gent, 2006, Het Theaterfestival (Antwerpen, 2006), Mute (Antwerpen, 2006) en het Tunnel arts festival (Istanbul, 2005). Eveneens cureerde ze verschillende tentoonstellingen voor platform 0090, zoals Mind the depth in De Singel (Antwerpen, 2006), Manifest Destiny in kunsthal Extra City (Antwerpen, 2008) en een reeks kunstenaarspresentaties in Lokaal 01 (Antwerpen 2006-2012).
 
In 2008 kreeg ze een ontwikkelingsbeurs van de Vlaamse gemeenschap toegewezen voor een onderzoek naar de verhouding tussen lichaam, object en ruimte. Dit leidde toen tot een performance/scenografie in Lokaal 01, Antwerpen. (Ruimte voor beeldende kunst, experiment, onderzoek & dialog). In 2013 volgde een tweede ontwikkelingsbeurs die een onderzoek naar de scenografische mogelijkheden van pop-up boeken mogelijk maakte. Momenteel werkt ze aan de performance creatie Euclid Fractal, waarin een scenografie van verschillende kartonnen pop-up elementen het associatievermogen van het publiek op sleeptouw neemt, gestuwd door een performer, licht en klank.

Terwijl het project ontwikkeld wordt in nauwe samenwerking met een geluidskunstenaar (Charo Calvo) een lichtkunstenaar (Pol Matthé) en performers (Gaetan Bulourde en Clement Layes), is het  Bayram's eerste performance creatie.

 

 

© Giannina Urmeneta Ottiker

www.meryembayram.com