Bára Sigfúsdóttir

 

Bára Sigfúsdóttir (°1984) is een IJslandse choreografe die hedendaagse dans studeerde aan de Icelandic Academy of Arts, de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten en tot slot aan P.A.R.T.S.

Op een heel eigen manier onderzoekt en creëert Bára uitgesproken muzikaal en uniek bewegingsmateriaal. Uit noodzaak om naar een publiek toe te communiceren, schept ze uniek bewegingsmateriaal voortgekomen uit improvisatieprocessen. Het persoonlijke, beeldende en fantasievolle werk van Bára is toegankelijk en van groeiende invloed op het hedendaagse dansveld.

 

Bára’s solovoorstellingen On the other side of a sand dune en THE LOVER werden getoond in nationale en internationale theaters en festivals. THE LOVER werd geselecteerd voor het prestigieuze Circuit X netwerk dat 5 beloftevolle jonge makers de kans geeft om uitgebreid door Nederland en Vlaanderen te touren.

 

www.barasigfusdottir.com

www.barasigfusdottir.com/blog

 

 

 

BEING

 

residentie Ciplak Ayaklar Studio: 25 - 30 september 2017

dance classes Mimar Sinan University/ Contemporary Dance Departement: 1 - 7 oktober 2017

 

© Orfee Schuijt

 

 

Gedreven door een blijvende nieuwsgierigheid naar andere culturen en de ontwikkeling van beweging in andere contexten dan de hare, reisde de IJslandse choreografe en danseres Bára Sigfúsdóttir in 2014 af naar Teheran (Iran) om er deel te nemen aan het UNTIMELY Festival. Tijdens de workshop die ze mocht leiden, raakte ze geïntrigeerd door de kwaliteiten en uitstraling van twee lokale artiesten, Masoumeh Jalalieh en SeyedAlireza Mirmohammadi. Deze ervaring plantte het zaadje voor een blijvende artistieke affiniteit tussen het drietal met als resultaat Bára’s nieuwste creatie being waarbij ze  - voor het allereerst – niet zelf op het podium staat maar eerder de ontmoeting tussen Masoumeh en SeyedAlireza op scène vorm zal geven.

 

Elk menselijk wezen heeft een lichaam. Met dit lichaam drukken we ons uit in de wereld, het is een primair element dat we allen met elkaar delen. In being zal het lichaam als gemeenschappelijke grond fungeren om op onderzoekende wijze een dialoog te voeren tussen de West-Europese en Iraanse (en bij uitbreiding de Midden-Oosterse) cultuur en maatschappij. Het lichaam wordt als een poëtisch instrument ingezet dat subtekst creëert; het bewegende lichaam drukt zich uit in meerlagige sensaties en ervaringen. De ontmoeting tussen lichamen, tussen de artiesten op scène maar ook tussen hen en het publiek, zal dienen als een sober gebaar. Een plek om, eerder dan onze verschillen te benadrukken, te onderzoeken wat we met elkaar gemeen hebben.

 

 

choreografie Bára Sigfúsdóttir gecreeërd met en uitgevoerd door Masoumeh Jalalieh en SeyedAlireza Mirmohammadi muziek Eivind Lønning kostuum Andrea Kraenzlin lichtontwerp Jan Fedinger dramaturgie Sara Vanderieck technische supervisie Marie Vandecasteele en/of Bardia Mohammad 


productie GRIP coproductie Kunstencentrum Vooruit/DNA - Departures and Arrivels, DansBrabant, DANCE ON PASS ON DREAM ON, workspacebrussels / Life Long Burning, Moussem Nomadisch Kunstencentrum, de Grote Post, C-TAKT met de steun van fabrik Potsdam, Platform 0090, Grand Theatre, CAMPO met financiële steun van de Vlaamse overheid, de Ambassade van de Federale Republiek Duitsland, het Creative Europe Programme of the European Union, de stad Antwerpen met dank aan Andrean Sigurgeirsson, Martin Blank

internationale spreiding: A Propic / Line Rousseau and Marion Gauvent

 

 

interview De Morgen